Nassim M. Hadj-Benali - Re-frame Islam

“RE-FRAME ISLAM” - jest globalnym niezależnym projektem artysty Nassim’a Hadjbenali, opartym na teorii ramowej*. W odróżnieniu od tradycyjnych mediów, projekt porusza się w znacznie większych i bardziej pozytywnych ramach. Wykonując portrety studyjne przypadkowych muzułmanów, uśmiechających się w meczetach w Stanach Zjednoczonych, a następnie w Niemczech i wystawiając je w miejscach publicznych, artysta usuwa sztywne ramy z negatywnie przedstawianego w mediach obrazu Muzułmanina. Uśmiech z pewnością jest zaraźliwy; podróżuje z jednej duszy do drugiej. Ponadto ludzki mózg naturalnie wychwytuje pozytywne uczucia. Nasz umysł zachowa raczej obraz uśmiechniętej twarzy, niż okropnego przestępcy.

* Wyjaśnienie teorii ramowej: Teoria ramowa jest koncepcją, która pojawiła się po raz pierwszy w 1974 w książce autorstwa Ervinga Goffmana zatytułowanej: Analiza ramowa. Esej o organizacji doświadczenia. Podstawowym założeniem jest to, że: „Ramowanie jest procesem poprzez który źródło informacji, takie jak np. organizacja prasowa, definiuje i tworzy kwestie polityczne lub kontrowersje społeczne” (Nelson, Oxley i Clawson, 1997, str. 221). Tak więc, w tym projekcie zwracamy uwagę na negatywną formę przedstawiania w mediach portretu muzułmanów i staramy się odwrócić ten obraz tworząc naszą własną pozytywną ramę.

Nassim M. Hadj-Benali

Nassim M. Hadj-Benali jest artystą fotografem aktualnie mieszkającym w Polsce. Nassim jest obywatelem świata, mieszkał i podróżował do wielu jego zakątków – taki tryb życia kształtuje jego sztukę. Jako jeden z najmłodszych artystów w Algierii, został nagrodzony za swoją pracę, a jego portfolio było uznane przez Instytut Sztuki w Chicago, Uniwersytet Central Missouri i Instytut Sztuki w Bostonie. Projekty Nassima poruszają kwestie społecznie z odrobiną smutku, melancholii i i mądrości. W jednym z jego ostatnich konceptualnych projektów „Ich codzienne życie”, artysta odtwarza ponurą scenę: punkt widzenia bezdomnego człowieka w trakcie przygotowywania sobie codziennego posiłku z nieprawdopodobnych materiałów. Praca była inspirowana sceną „Balet stołowy” z filmu „Gorączka Złota” Charliego Chaplina (1926). Zatrudnianie dzieci do pracy, bezdomność, bieda – po ujęciu tych wszystkich kwestii społecznych w swojej pracy- przyszła kolej na uprzedzenia i nietolerancję. Przeprowadzenie się do Stanów Zjednoczonych było inspiracją do jego obecnego projektu artystycznego– „RE –FRAME ISLAM”. Ustawiając studio fotograficzne wewnątrz meczetów – w USA, a następnie Niemczech - i robiąc portrety uśmiechniętych muzułmanów, za cel obrał sobie pokazanie tej strony islamu, która nigdy nie była prezentowana w mass mediach, zmianę błędnych wyobrażeń i zwiększanie emocjonalnej intymności między widzem, a fotografowanymi ludźmi.

notatka napisana i zredagowana przez Lauren Cucinotta, byłą edytorkę TED.com

Galeria BTL, ul. Kalinowskiego 1.

Wernisaż - godz. 18:00.

Wystawa dostępna: 13.09 – 20.10.2017, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00 oraz na godzinę przed każdym spektaklem. Wstęp bezpłatny.

Wystawa jest częścią Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok INTERPHOTO 2017 "Granice tolerancji".

INTERPHOTO 

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z serwisu internetowego Białostockiego Teatru Lalek akceptują Państwo zasady Polityki prywatności, wyrażają zgodę na zbieranie danych niezbędnych do administrowania stroną i prowadzenia statystyk oraz wyrażają zgodę na używanie plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie.

Do góry btl kształt