Białysztuk powstał w 2005 roku, w gronie absolwentów białostockiej Akademii Teatralnej, skupionych pod egidą Stowarzyszenia Promocji Artystycznej. Chcieli stworzyć cykliczną akcję mającą prowokować do społecznego dialogu, budzić fascynację teatrem, promować młodych artystów. Na przestrzeni kilku lat Przegląd stał się platformą dla prężnie rozwijającej się w Białymstoku twórczości niezależnej.
Zamiarem pomysłodawców imprezy jest zarówno prezentacja lokalnych inicjatyw artystycznych, ale też ich konfrontacja z twórczością z kraju i zagranicy. W ramach Białegosztuku wystąpiły dotychczas takie europejskie zespoły jak Figurentheater Wilde&Vogel, Playground, Hnos Oligor, Teatr Novogo Fronta czy polscy Porywacze Ciał i Małe Instrumenty. W latach 2007 - 2009 Przegląd wpisywał się w projekt SONE Programu Unii Europejskiej Kultura 2007-2013 mający na celu integrację europejskich grup artystycznych w obrębie teatru wizualnego i teatru ożywionej formy.
Stałym elementem Przeglądu są otwarte czytania dramatu współczesnego i dyskusje z ich autorami. Brali w nich udział m.in. Krzysztof Bizio, Tomasz Man, Michał Walczak, Paweł Jurek, Artur Pałyga. Celem tych spotkań jest przybliżanie szerszej publiczności problematyki współczesnej dramaturgii oraz promocja polskiego dramatu. Ale Białysztuk to nie tylko teatr. W jego ramach odbywały się pokazy filmów animowanych, koncerty i wystawy.
Już niebawem odbędzie się XIII edycja Międzynarodowego Przeglądu Inicjatyw Teatralnych „Białysztuk”. W programie tym razem znalazły się: brawurowy kabaret, lalkarsko – rockowa wersja „Alicji w krainie czarów” oraz świeży powiew muzyki, która łączy różne style. Przegląd odbędzie się 11 i 12 października. W piątek organizatorzy zaproszą publiczność o godz. 21.00 do BTL na spektakl „Pożar w burdelu”. Jest to nowa inicjatywa duetu Michał Walczak i Maciej Łubieński (realizowana z doborową obsadą złożoną z warszawskich aktorów), która bezkompromisowo, łobuzersko i bezlitośnie diagnozuje bolączki współczesnego życia w Polsce, a jednocześnie odwołuje się do najlepszych tradycji naszego rodzimego kabaretu literackiego.
W sobotę o godz. 19.00, także na deskach teatru lalek, zagości znany białostockiej publiczności niemiecki duet Wilde&Vogel w towarzystwie kontrabasisty Johannesa Frischa. Tym razem zaprezentują oni spektakl „Songs for Alice”, który jest osobliwym połączeniem koncertu z lalkowym variete, prezentującym wariacje na temat historii zaczerpniętych z powieści Lewisa Carolla o Alicji.
Także w sobotni wieczór, na zakończenie przeglądu, w klubie Fama o godz. 21.00 odbędzie się koncert krakowskiego zespołu Stela Squat. Młoda grupa zaprezentuje swoje utwory muzyczne z pogranicza jazzu, hip-hopu i retro popu.
Tak zakończy się trzynasta i …. ostatnia edycja Białegosztuku. Jego organizatorzy działający pod szyldem Stowarzyszenia Promocji Artystycznej, postanowili zamknąć, trwający od 2005 roku cykl przeglądów. W trakcie ośmiu lat życia Białegosztuku, odbyło się ponad sto wydarzeń (przedstawień, koncertów, wystaw, czytań dramatów, dyskusji) i wystąpiło blisko osiemdziesiąt grup z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Czech, Ukrainy, Białorusi, Gruzji, Francji, Rosji i Austrii.
W wierze, że trzynastka może być szczęśliwą liczbą, zapraszamy wszystkich na pożegnalny Białysztuk – Międzynarodowy Przegląd Inicjatyw Teatralnych.
Więcej informacji na bialysztuk.pl
Bilety do nabycia w Białostockim Teatrze Lalek ( ul. Kalinowskiego 1).
Projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie Promocji Artystycznej przy wsparciu finansowym Urzędu Miejskiego w Białymstoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.
Partner projektu: Białostocki Teatr Lalek.
BIAŁYSZTUK XIII w BTL:
- 11 X, godz. 21.00 - "Pożar w burdelu. Najlepsze"
scenariusz: Michał Walczak, Maciej Łubieński
muzyka: Michał Górczyński, Maciej Łubieński, Wiktor Stokowski
reżyseria: Michał Walczak
Burdeltrupa: Anna Smołowik, Monika Babula, Lena Piękniewska, Andrzej Konopka, Maciej Łubieński, Mariusz Laskowski, Michał Górczyński
Najlepsze numery z warszawskich burdeli. Burdeltata i najlepszy towar w mieście: Ania z Polski, Paula i Lena z towarzyszeniem Profesora Maxa opowiedzą o słoikach w Warszawie. Tęsknotach artystów. Życiu przed i po HGW. Mariusz waha się, czy wystąpić w swoim rodzinnym mieście. Piosenki, pogonie, tajemnicze tunele, upadające kariery.
„Warszawa ma w końcu swój własny kabaret. I to jaki! Kontynuując najlepszą tradycję literackiego dowcipu z górnej półki, grupa artystów podbiła stolicę. Wyśmiewają wszystko i wszystkich. Publika od razu ich pokochała. (…) Półtoragodzinny (plus bisy, którym nie było końca) program zaprezentowany przez artystów le bordel artistique to rzecz wprost niebywała. Najlepsza polska tradycja kabaretu literackiego powróciła jako żywo.”
„Nie znam wielu teatrów w Polsce i tej części Europy, do których nie wpuszczono by Romana Pawłowskiego. Właściwie znam tylko jeden (...) tam właśnie (…) stojąca w kolejce do kasy Legenda Polskiej Krytyki Teatralnej, usłyszała: - Wszystkie bilety wyprzedane.”
Maciej Nowak o „Pożarze w burdelu” w Przekroju nr 3/21.01.13
„Są wulgarni. Nieprzyzwoici. Opowiadają niesmaczne dowcipy. Obrażają publiczność. I na dodatek nie umieją tekstu. Kto? Artyści ze spektaklu "Pożar w burdelu". A mimo to dawno się tak nie uśmiałem (...) "Pożar w burdelu" to kolejny świetny pomysł dramatopisarza Michała Walczaka. Nie chyba ma takiego gatunku teatralnego, w którym ten wszechstronny autor by się nie odnalazł. Twórca pokoleniowych dramatów "Piaskownica" i "Podróż do wnętrza pokoju", w ostatnich sezonach popełnił pastisz horroru pod wiele mówiącym tytułem "Krwawa jatka", dwie bardzo poważne sztuki dla dzieci, dwa komediowe monodramy dla Rafała Rutkowskiego oraz "Boski romans" - pierwszą komedię katolicką. Było tylko kwestią czasu, kiedy założy kabaret.”
Roman Pawłowski warszawa.gazeta.pl
- 12 X, godz. 19.00 - "Songs for Alice" - Figurentheater Wilde&Vogel
inscenizacja, lalki: Michael Vogel
muzyka: Johannes Frisch, Charlotte Wilde
reżyseria: Hendrik Mannes
tekst: Lewis Carroll
W „Songs for Alice“ wydobyto poematy z „Alicji w Krainie Czarów” oraz „Po drugiej stronie lustra” i przekształcono je w sceny i piosenki. Lalkarze i muzycy prowadzą nas do lunatycznej strefy mroku wyobraźni i momentów objawień, które ukazują, dlaczego teksty Lewisa Carrolla nie należą jedynie do nurtu wspaniałej literatury dziecięcej, ale stanowią również źródło inspiracji dla całej gamy artystów takich jak: pisarz James Joyce, surrealista André Breton, kognitywista Douglas R. Hofstadter i grupa Monty Pythona. Przedstawienie w reżyserii Hendrika Mannesa jest inscenizacją zajmującą przestrzeń pomiędzy teatrem i koncertem z pełnymi wyrazu uderzeniami i hałaśliwymi eksplozjami, ekspresyjnymi marionetkami i poetyckimi maszynami, momentami ciszy i wielkiego hałasu, chwytliwymi melodyjkami i ostatnimi tańcami.
Produkcja Figurentheater Wilde & Vogel w koprodukcji z Lindenfels Westflügel Leipzig i Fitz! Zentrum für Figurentheater Stuttgart. Projekt wsparty finansowo przez Kulturamt der Stadt Leipzig, Kulturstiftung des Freistaates Sachsen i Fonds Darstellende Künste e.V.