Festiwal LALKANIELALKA – program nurtu profesjonalnego

termin wydarzenia 9 czerwca 2022

X Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA

18-25 czerwca 2022

LALKANIELALKA to jedna z najtrwalszych tradycji akademickich i kulturalnych w Polsce: w tym roku będziemy świętować 10. edycję Festiwalu w 20. rocznicę jego powołania. To także największe tego typu wydarzenie w Europie i jedyny festiwal w Polsce prezentujący szkoły lalkarskie z całego świata. Festiwal nie ma charakteru konkursu – to twórcze spotkanie, dialog, wymiana i inspiracja, splecione w dwóch nurtach prezentacji: studenckim i profesjonalnym.

Nurt profesjonalny skupia zespoły, które prezentują innowacyjne podejście do sztuki lalkarskiej i teatru ożywionej formy. Na scenie Białostockiego Teatru Lalek zobaczymy uznanych twórców zagranicznych: Teatro de Ferro (Portugalia), Merlin Puppet Theatre (Niemcy), Divadlo ALFA (Czechy), Bábkové divadlo v Košiciach (Słowacja), Duda Paiva Company (Holandia), a także przekrój twórczości młodych artystów – absolwentów białostockiej uczelni teatralnej (Natalii Sakowicz, Pauli Czarneckiej, Marka Idzikowskiego, Grupy Wolność z Karolem Smacznym w składzie). Wybrane spektakle zaprezentuje również organizator nurtu profesjonalnego – Białostocki Teatr Lalek. W sumie widzowie zobaczą na scenie BTL 14 tytułów, czego 10 zaprezentują zaproszeni goście. Część prezentacji odbędzie się dwukrotnie.

Spektakle twórców profesjonalnych rozpoczną się już 18 czerwca, poprzedzając inaugurację Festiwalu i będą odbywały się aż do jego zakończenia.

Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu Finansowemu Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków budżetu Miasta Białegostoku.

Nurt profesjonalny X Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA jest „Wydarzeniem Kluczowym Miasta Białegostoku”. Zadanie realizowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku.

Nurt profesjonalny X Międzynarodowego Festiwalu Szkół Lalkarskich LALKANIELALKA jest „Wydarzeniem Kluczowym Miasta Białegostoku”. Zadanie realizowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku.

Organizatorzy:

  • Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku
  • Białostocki Teatr Lalek
  • Białostockie Stowarzyszenie Artystów Lalkarzy
  • Polski Ośrodek Lalkarski Polunima

 

PROGRAM NURTU PROFESJONALNEGO

18-25 czerwca 2022

Sobota 18.06

18:00 | 20:00   “Olo – solo w solo” – Teatro de Ferro [Portugalia], scena kameralna, 50 min.

16:00                "Jarmo" (koncert) – Białostocki Teatr Lalek, scena główna, 60 min.

 

Niedziela 19.06

16:00 | 20:00    „Pętla” – Merlin Puppet Theatre [Niemcy], scena główna, 50 min.

17:30                 „Historia księcia H.” – Białostocki Teatr Lalek, scena kameralna, 60 min.

 

Poniedziałek 20.06

16:00               „Mi estas Lidia” – Paula Czarnecka [Polska], scena kameralna

20:00               „Syn” – Grupa Wolność [Polska], scena kameralna, 60 min.

 

Wtorek 21.06

16:30 | 20:00    „Każdy ma swoją prawdę” – Divadlo ALFA [Czechy], scena główna, 60 min.

15:00                 „Romans” – Natalia Sakowicz [Polska], scena kameralna, 70 min.

 

Środa 22.06

19:30               „Jezioro złotych ryb” – Białostocki Teatr Lalek/Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w warszawie Filia w Białymstoku, scena kameralna, 60 min.

 

Czwartek 23.06

14:00               „Virginia Wolf” – BTL, scena kameralna, 60 min.

20:00               „Chaplin” – Bábkové divadlo v Košiciach [Słowacja], scena kameralna, 55 min.


Piątek 24.06

19:00               „Granice” – Cat Smits Company [Holandia], scena główna.

 

Sobota 25.06

09:30               „Włosy mamy” – Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana [Polska], scena kameralna, 55 min.

17:00               „Granice” – Cat Smits Company [Holandia], scena główna.

19:30               „Casanova” – Białostocki Teatr Lalek, scena kameralna, 90 min.

 

Pełny program wydarzeń znajduje się na stronie: https://atb.edu.pl/11488-2/

O SPEKTAKLACH

TEATRO DE FERRO

Igor Gandra

OLO – SOLO W SOLO

 

Koncepcja, reżyseria i scenografia: Igor Gandra
Muzyka: Carlos Guedes
Wideo: RIOT Fimls
Światło: Rui Maia

Obsada: Igor Gandra

Na początku byłem tylko ja i lalka w pustej przestrzeni. Chciałem się dowiedzieć, do czego ta lalka jest zdolna. Z każdym kolejnym powtórzeniem zdawałem sobie sprawę, że wciąż ją odkrywam. Wtedy zrozumiałem, że to było solo w solo.

Tę lalkową sztukę ożywia pytanie: czy możemy pokazać, co się dzieje, gdy zamykamy się w sali prób, w atelier, by stworzyć coś nowego? Co odkrywa się i co wymyśla w tej chimerze? Co już tam było? Co jest zapisane w czarnej skrzynce? Czy naprawdę jesteśmy sami, kiedy gramy solo na scenie? Co dobrego kryje się w tym, że żyjemy, czytamy, marzymy, pragniemy, boimy się... Co dobrego kryje się w tym, że odkryli to już inni, w innych czasach i miejscach?

Ta zabawa mówi nam również o roli pamięci jako procesu ewokacji, który odnosi się do życia w jego przebiegu (proces odkrywania).

Temat chyba zbyt poważny, ale na szczęście w dobrych rękach – został przekazany lalce. Olo może być też imieniem obserwowanego przez nas małego człowieka, dziwnego dziecka, które bawi się wszystkim i niczym. To stworzenie, które zawieszone jest gdzieś pomiędzy oglądaniem a budowaniem świata, w którym zamieszkuje lub do którego nas zaprasza.

MERLIN PUPPET THEATRE

PĘTLA

 

Koncepcja, scenografia i światło: Merlin Puppet Theater
Reżyseria: Dimitris Stamou
Lalki: Dimitris Stamou, Demy Papada
Narracja: Gabriel Muller
Tekst wprowadzający: Hronis Missios

Obsada: Demy Papada, Dimitris Stamou

Czy to ten dzień w twoim życiu, kiedy to widzisz... czas ucieka... i nie żyjesz tylko tym, czego sobie życzyłeś... wracają sny prosząc o wszystko, co obiecałeś... pętla unosi się w górę... coraz bliżej i bliżej... zaciska ci się wokół gardła... kradnie ci powietrze... kradnie ci oddech… ponieważ do tego czasu myślałeś, że żyjesz.

Te myśli stanowią esencję nowej produkcji Merlin Puppet Theatre zatytułowanej Pętla. Surrealistyczny spektakl wizualny, bez tekstu, oscylujący gdzieś pomiędzy czarną komedią a teatrem absurdu. Na scenie o powierzchni zaledwie dwóch metrów kwadratowych życie nas wszystkich rozwija się... życie, które nigdy nie zostało przeżyte... Za pomocą lalek stołowych i filmowej narracji 2 lalkarzy animuje lalki, pozostając niewidocznymi dla publiczności.

50’

Niedziela, 19.06.2022, 16:00, 20:00 – BTL SG

fot. RoobiShot

fot. RoobiShot

PAULA CZARNECKA

MI ESTAS LIDIA

Monodram Pauli Czarneckiej o córce Ludwika Zamenhofa

Pomysł: Paula Czarnecka
Scenariusz i konsultacje reżyserskie: Agata Biziuk-Brajczewska
Scenografia: Aleksandra Starzyńska
Wizualizacje: Agnieszka Waszczeniuk
Muzyka: Uhranova
Ruch sceniczny i charakteryzacja: Magdalena Dąbrowska
Reżyseria światła: Tomasz Krynicki
Tłumaczenia i konsultacje Esperanto: Przemysław Wierzbowski (BTE)
Realizacja nagrań audio: Michał Chrzanowski
Zespół krawiecki: Gabriela Hukałowicz, Monika Kwiatkowska, Anna Gądek, Elżbieta Zajączkowska i Alina Wnukowska
Produkcja: Paula Czarnecka, Daria Przybylska
Wsparcie akustyczne: Wojciech Żukowski

Obsada: Paula Czarnecka oraz Urszula Chrzanowska (chór figur) i Magdalena Dąbrowska (Martha Roth)

„Lidia Zamenhof, wydawczyni, tłumaczka, najmłodsza córka Klary (Siekiernika) i Ludwika Zamenhofa” – to hasło encyklopedyczne jak nagrobek definiuje jej dokonania, a przecież wiadomo, że tam przecież żył kiedyś człowiek, postać zbudowana tak jak my, z myśli i ciała.

Spektakl Mi estas Lidia nie jest próbą biograficznego uchwycenia portretu Lidii Zamenhof, lecz dyskusją na temat idealizmu, procesu dojrzewania, determinacji, zasadności poświęcenia i ofiary. W onirycznej przestrzeni przypominającej ekspozycję zapomnianej wystawy Paula Czarnecka wskrzesza definicje oddając Lidii głos, przywołując strzępki jej wspomnień, wchodząc z nią w nieustanny dyskurs.

60’

Poniedziałek, 20.06.2022, 16:00 – BTL SK

DIVADLO ALFA

Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček

KAŻDY MA SWOJĄ WŁASNĄ PRAWDĘ

 

Reżyseria: Jakub Vašíček
Dramaturgia: Tomáš Jarkovský, Petra Kosová
Scenografia: Kamil Bělohlávek
Muzyka: Daniel Čámský

Obsada: Martina J. Hartmannová, Blanka Josephová-Luňáková, Lenka Lupínková, Radka Mašková, Marie Mrázková, Martin Sádlo Bartůšek, Petr Borovský, Daniel Čámský, Bohuslav Holý, Daniel Horečný, Josef Jelínek, Tomáš Jereš, Robert Kroupar, Petr Vydarený, Matěj Siegl

Każdy, kto regularnie ogląda spory w sieciach społecznościowych, może być sfrustrowany stanowczymi „prawdami”, agresywnym propagowaniem wszelkiego rodzaju teorii spiskowych i relatywizacją faktów naukowych. Jak orientować się w społeczeństwie przytłoczonym informacjami? W postmodernistycznym, podzielonym świecie wydaje się, że można zaprzeczyć prawom natury, które, jak sądziliśmy, wszyscy wyznajemy. Czy Ziemia w ogóle jest okrągła? Za co umarł Giordano Bruno? Czy prawda i wiedza warte są wielkich poświęceń? A może wystarczy zdenerwować się anonimowo siedząc przed komputerem? I czy każdy ma bezdyskusyjnie swoją własną prawdę?

65’

Wtorek, 21.06.2022, 16:30, 20:00 – BTL SG

NATALIA SAKOWICZ

ROMANS

 

Pomysł i wykonanie: Natalia Sakowicz
Tekst: Zuzanna Bojda
Lalka: Olga Ryl-Krystianowska
Ruch sceniczny: Iza Szostak
Muzyka: Maciej Cempura
Światło: Maciej Iwańczyk

Jestem obietnicą przygody, ekscytującą podróżą w nieznane. Nie wiesz, co cię czeka. Oderwij się od szarej rzeczywistości i popłyń ze mną do lepszego miejsca, gdzie jest przyjemniej, gdzie możesz i czujesz więcej. Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności? Siły? Dam ci to wszystko, tylko złap mnie, ściśnij, weź ze sobą do domu. Zatraćmy się razem. Cin cin! Za miłość! Za nas!

Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” dla Natalii Sakowicz na rok 2020 oraz Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego

Partnerzy spektaklu:

  • Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
  • Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku
  • Teatr Ochoty w Warszawie

70’

Wtorek, 21.06.2022, 15:00 – BTL SK

JEZIORO ZŁOTYCH RYB

Koprodukcja Białostockiego Teatru Lalek i Akademii Teatralnej w Białymstoku

 

Scenariusz, reżyseria i scenografia: Marek Idzikowski
Muzyka: Maciej Cempura
Opieka artystyczna: Jacek Malinowski

Obsada: Magdalena Ołdziejewska, Krzysztof Pilat, Mateusz Smaczny, Maciej Zalewski

Inspiracją do stworzenia przedstawienia była rosyjska bajka Jezioro złotych ryb. Jest to historia o bezdomnym i bezrobotnym bohaterze – Igorze. Twórcy przedstawienia stosując konwencje teatru przedmiotu kreują eklektyczny świat, w którym bohater (lalka) doznaje przemiany z odtrącanego przez społeczeństwo nieroba w świetnego rybaka, który staje się nadzieją na lepsze życie otaczających go ludzi.

Spektakl powstał w ramach przedmiotu Mała forma teatralna.

70’

Środa, 22.06.2022, 19:30 – BTL SK

BÁBKOVÉ DIVADLO V KOŠICIACH

Braňo Mazúch, Marek Turošík

CHAPLIN

 

Reżyseria: Braňo Mazúch
Scenografia, lalki i kostiumy: Jan Brejcha
Muzyka: Vratislav Šrámek

Obsada: Jana Bartošová, Kristína Medvecká Heretíková, Jana Štafurová, Miroslav Kolbašský, Peter Creek Orgován

W naszej lalkowej produkcji, Chaplin, przeniesiemy publiczność na ulice antycznych Koszyc. Autorzy (Braňo Mazúch i Marek Turošík) przygotowali spektakl lalkowy bez słów z przewodnikiem muzycznym na żywo w Teatrze Lalek w Koszycach. Chaplin jako cykl krótkich grotesek lalkowych opartych na niemych groteskach Chaplina z początków jego filmowej kariery. Chaplin jako celebracja życia, młodości, radości, dowcipu, pomysłowości, kreatywności i wolności. Dominującym i zniewalającym elementem spektaklu są muzyka i scenografia.

55’

Czwartek, 23.06.2022, 20:00 – BTL SK

CAT SMITS COMPANY

GRANICE

 

Spektakl Granice: (NL: „Grenzen”) dotyczy władzy państwa, chroniącej jednych i wykluczających innych.

Ta władza nie może istnieć bez wykonawców. Andy, który pracuje jako młodszy pracownik w Urzędzie Imigracyjnym i Naturalizacyjnym (IND), jest takim wykonawcą. Spektakl rozpoczyna się od pierwszego przypadku Andy'ego: mężczyzny, homoseksualisty mniej więcej w wieku Andy'ego, może trochę starszego, który zgubił paszport. Spektakl pokazuje proces decyzyjny, który zadecyduje o przyszłości tego człowieka.

W procedurach azylowych wielkie, być może katastrofalne i zmieniające życie decyzje podejmowane są przez bardzo zwykłych ludzi, którzy zmagają się ze swoimi uczuciami i obowiązkami. Ta walka jest namacalna poprzez obrazy, tekst i muzykę. Przedstawienie powstało w oparciu o pracę dr Mai Hertoghs oraz zeznania informatorów, które zebrała podczas badań terenowych nad holenderską procedurą azylową. Zostały one spisane przez Christine Otten.

Cat Smits Company skupia się na wielowarstwowym, wizualnym totalnym teatrze z powtarzającymi się elementami, takimi jak lalkarstwo, teatr fizyczny, tekst, taniec, teatr cieni, muzyka i wideo. Dzięki wielowarstwowym, przejmującym tematom przedstawienia grupy zawsze przemawiają do wyobraźni. Widzowie zostają przeniesieni do „fantastycznego” świata, w którym wszystko jest możliwe. Potężnego w swojej prostocie i magicznego w swojej konstrukcji. Spektakle grupy poruszają, są aktualne i prowokują do myślenia.

 

Piątek, 24.06.2022, 19:00 – BTL SG

Sobota, 25.06.2022, 17:00 – BTL SG

Gro Dahle

WŁOSY MAMY

Koprodukcja Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku i Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej

 

Przekład: Helena Garczyńska
Adaptacja, reżyseria i scenografia: Anita Piotrowska
Teksty piosenek: Jacek Popławski
Muzyka: Maciej Cempura
Ruch sceniczny: Błażej Piotorwski
Reżyseria światła: Prot Jarnuszkiewicz

Obsada: Alicja Czerniewicz, Marta Popławska, Konrad Ignatowski, Radosław Sadowski

Inspiracją do stworzenia spektaklu był picturebook Włosy Mamy norweskiego duetu Gro Dahle i Svein Nyhus, znanego z poruszania tematów tabu z perspektywy dziecka.

Mama Emmy cierpi na depresję. Mała dziewczynka nie do końca rozumie co się z nią dzieje. Próbuje ujarzmić jej włosy, w które wplątały się złe myśli.

Włosy oddają stan psychiczny Mamy, są przedłużeniem jej myśli. Z czasem wyraźnie zaczynają dominować nad wszystkim wokół, są wszędzie. Splątują się, szumią, płaczą, wirują, falują, warczą. W ten sposób ukazują, co się dzieje w głowie Mamy.

Reżyserka spektaklu zwraca uwagę na sytuację dziecka, którego rodzic jest w depresji. Główna bohaterka Emma odczuwa panującą w domu atmosferę i pomimo braku zrozumienia sytuacji, próbuje się w niej odnaleźć.

Spektakl dyplomowy Anity Piotrowskiej, studentki kierunku reżyseria teatru lalek.

55’

Sobota, 25.06.2022, 9:30 – BTL SK

Po spektaklu odbędzie się seminarium.

Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z serwisu internetowego Białostockiego Teatru Lalek akceptują Państwo zasady Polityki prywatności, wyrażają zgodę na zbieranie danych niezbędnych do administrowania stroną i prowadzenia statystyk oraz wyrażają zgodę na używanie plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów na stronie.

Do góry btl kształt