Początkowo „Dziennik” powstał z potrzeby zmierzenia się z tematem „Ostatniej Wieczerzy” oraz fascynacji wielkim dziełem Leonarda da Vinci. Z biegiem lat stał się zapisem jej „żywych obrazów” i kolekcją urody i charakterów uczestników wcielających się w apostołów i Jezusa. W końcu przeobraził się w podróż w poszukiwaniu spraw ostatecznych w etosie codzienności. Poszukiwaniu ginących wartości duchowych w otaczającym nas świecie.
Jak do tej pory Wieczerze odbyły się m.in. w Amsterdamie, Gorlicach, Wołowcu, Pędzewie, Toruniu (instalacje fotograficzne i filmowe), a także performens w reżyserii Pawła Paszty w Teatrze im. Wiliama Horzycy.
Tym razem „Ostatnia Wieczerza” pojawia się w Białymstoku. Organizatorem przedsięwzięcia będzie Białostocki Teatr Lalek.
Ważnym wątkiem obecnej instalacji jest pytanie, które chcą postawić autorzy obecnej instalacji. Czym jest obecnie dla nas ikona „Ostatniej Wieczerzy” - czy tylko ważnym, zapomnianym wydarzeniem na tle ludzkiej krzątaniny w poszukiwaniu chleba powszedniego, zjawiskiem nadprzyrodzonym w zetknięciu ze zmaterializowanym światem, czy też tylko jednym z gadżetów i ciekawostek obecnej cywilizacji? Jakie obecnie ma znaczenie ta najważniejsza w świecie kolacja spożyta przez trzynastu mężczyzn przed ponad dwoma tysiącami lat?
To wydarzenie artystyczne ma też na celu stworzenie interaktywnej i ekspresyjnej przestrzeni, czegoś w rodzaju teatru emocji i wzruszeń oraz „wessanie” widza i sprowokowanie go do zadawania sobie trudnych i niewygodnych pytań, pytań dotyczących jego miejsca w obecnym zdehumanizowanym świecie.
Wystawie towarzyszy muzyka "Lamentacja": wokal - Grażyna Nita, saksofon sopranowy - Mariusz Hejnicki.
Wernisaż wystawy: Galeria BTL - 10 kwietnia 2022, godz. 15.30