Wernisaż wystawy: 16.12.2023, godz. 15.30
Absolwent Wydziału Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Podyplomowych Studiów Menedżer Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Zadebiutował w sezonie artystycznym 2020/2021 realizując kostiumy do spektaklu „Stramer” w reż. Marcina Hycnara na deskach Teatru Collegium Nobilium. W kolejnych latach w charakterze scenografa i kostiumografa współpracował m.in. z takimi teatrami jak Teatr 6. Piętro, Teatr Syrena, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie, Białostocki Teatr Lalek i Teatr Telewizji.
Laureat Nagrody im. Andrzeja Pronaszki dla najlepszego debiutującego scenografa, przyznawanej przez Sekcję Scenografów ZASP (2021), II Wyróżnienia w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala (2021) oraz Stypendium dla Młodych Twórców ufundowanego przez Prezydenta Miasta Białegostoku (2022).
Od 2022 roku asystent prof. Ewy Braun w Pracowni Historii Kultury Materialnej i Obyczaju na Wydziale Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Autorski projekt Mateusza Karolczuka jest próbą twórczej reinterpretacji założeń salonowego teatru marionetkowego istniejącego w XVIII wieku w murach białostockiego Pałacu Branickich. O lalkowych zamiłowaniach hetmanostwa wiemy niewiele, a wzmianki o jego istnieniu znamy jedynie z kart archiwalnych dokumentów. Spis dóbr pałacowych z 1772 roku wskazuje na istnienie Theatrum od Maryonetków wraz z 22 lalkami w jednej z pałacowych garderób.
Mateusz Karolczuk zainspirowany bogatym, ale ciągle w pełni nieodkrytym, dziedzictwem kulturowym Białegostoku w cyklu swoich prac prezentuje 22 projekty teatralnych marionetek. Eksponowane rysunki można podzielić na trzy grupy stylistyczne. Pierwsza z nich to cykl postaci wywodzących się z XVIII wiecznej opery komicznej, druga odwołuje się do rokokowych fascynacji sztuką orientu, natomiast trzecia część zaprojektowanych lalek to fantastyczne istoty i alegorie będące bohaterami barokowych oper Jeana Baptiste Lully’ego.