Kielecki Teatr Tańca
Balet na motywach powieści Janusza Korczaka | chor. Zuzanna Dinter
Najważniejsze dla mnie, żebyśmy na nowo posłuchali słów autora powieści „Kajtuś Czarodziej” Janusza Korczaka - ikony polskiej historii, kultury i pedagogiki. Jego autorytet moralny, który zaświadczył swoim życiem, stanowi największą inspirację dla stworzenia spektaklu. Dzisiaj tak lubimy głosić Jego cytaty, nadawać instytucjom Jego imię. A tak mało jest zrozumienia dla młodszego Człowieka w szkołach...
Spektakl niech będzie ukłonem dla prawdziwych pedagogów i wszystkich, którym zależy na mądrych i dobrych relacjach z Dziećmi.
Dedykuję moim najpiękniejszym córkom – Hance, Elenie i Poli
Zuzanna Dinter
O SPEKTAKLU
Inspiracją dla powstania spektaklu jest powieść Janusza Korczaka dla dzieci, wydana w roku 1934. Opowiada o świecie wyobraźni dziecięcej, spełnianiu marzeń i o dojrzewaniu. Wykorzystanie tradycyjnej muzyki żydowskiej jest ukłonem w stronę narodowości Janusza Korczaka. W wyzwolonej Polsce lat 20/30 XX w. kultura polska i żydowska przenikały się.
Akcja spektaklu osadzona jest w realiach przedwojennej Warszawy. Bohaterem jest Kajtuś - młody chłopiec, którego marzeniem jest stać się Czarodziejem. Kajtusia cechuje ambicja, upór w dążeniu do celu i ciekawość świata. Marzenie spełnia się! Nie zawsze w czarowaniu towarzyszy Kajtusiowi rozsądek. Zaczarowanie rzeczywistości ma swoje coraz większe konsekwencje. Młody Czarodziej nie chce czynić zła, wręcz przeciwnie, ale orientuje się, że brak mu doświadczenia i możliwości przewidywania konsekwencji. Za sprawą jego czarów wybuchają wielkie awantury w Warszawie. Ścigany opuszcza miasto rodzinne. Podróż przez świat pełna jest przygód i szczęśliwych, i trudnych. Najważniejsze, że Kajtuś uczy się co w życiu jest wartościowe i jak mądrze ulepszać świat.
Produkcja: Kielecki Teatr Tańca
MIEJSCE I CZAS
Białostocki Teatr Lalek
17 listopada (niedziela), godz. 15:00
BILETY
Bilety w cenie - 15 zł. Dostępne wyłącznie w sprzedaży on-line.
TWÓRCY
Choreografia, scenografia/kostiumy, reżyseria światła: Zuzanna Dinter
Muzyka, aranżacje, klarnet: Artur Modrzejewski
Projekcje, animacje: Paweł Giergisiewicz
Taniec: Krzysztof Łuczak (Kajtuś Czarodziej), Marcela Haładuda, Alicja Kamińska, Katarzyna Lipiec, Pola Panasiuk, Volodymyr Ryga
Wykonanie muzyki: Artur Modrzejewski
Zuzanna Dinter - choreograf, tancerka i pedagog. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako tancerka związana była z Operą Lubelską, Teatrem Muzycznym w Łodzi. Obecnie jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Łodzi. Jako choreograf realizowała spektakle dla Opery Lubelskiej: „ Czajkowski. Taniec miłości”, „Kraina uśmiechu” oraz „Czy można w taką noc...”. Jest autorką choreografii do spektaklu „Peer Gynt” zrealizowanego w Kieleckim Teatrze Tańca, także „Hoteliku Demode”, „Przed sklepem jubilera” zrealizowanych dla prywatnych instytucji kultury. Jest laureatką konkursu choreograficznego organizowanego przez Warszawską Platformę Tańca w 2015 r. Jej spektakl „Czajkowski. Taniec miłości” nominowany był do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury.
Artur Modrzejewski - instrumentalista, kompozytor, aranżer i producent. Saksofonista i klarnecista orkiestry Teatru Muzycznego w Łodzi. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Reprezentował Polskę na "Fetes Consulaires" w Lyonie koncertując ze składem "Anatevka Band''. Współtworzył przedstawienie "Graj klezmerska kapelo" w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi. Współpracuje również z Filharmonią Łódzką, Teatrem Pinokio w Łodzi . Od 2010 r. jest głównym autorem i wykonawcą projektów muzyczno-literackich "Poezja w drodze" - do poetyckich scenariuszy komponuje i wykonuje muzykę. Autor projektów muzycznych: "Fabrica del tango", koncert muzyki filmowej do produkcji związanych z Łodzią – "HollyŁódź Concert", "Bigiel Banda".
Paweł Giergisiewicz - operator kamery, autor animacji i projekcji. Absolwent warszawskiej Akademii Filmu i Telewizji, od lat związany z teatrami w Lublinie i Warszawie. Zaprojektował i zrealizował projekcje do kilkunastu sztuk i widowisk muzycznych. Na stałe współpracuje z Operą Lubelską, gdzie zrealizował oprawę multimedialną spektakli, np.: "Hallo Szpicbródka", "Czajkowski – Taniec Miłości", "O krasnoludkach i sierotce Marysi". W Operze Krakowskiej zrealizował oprawę multimedialną "Pana Twardowskiego”, w warszawskim Teatrze Studio - performatywnego czytania "Historia na śmierć i życie".
Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.