Prace pochodzącej z Ukrainy artystki, Natalii Pastuszenko, są jak paszport do krainy wyobraźni, czyli miejsca, w którym zaciera się granica pomiędzy rzeczywistością a tym, co wyimaginowane. Dzięki temu nie ma nic dziwnego w tym, że postacie o fryzurach przywodzących na myśl wzorzyste kobierce obdarowują się jabłkami większymi niż ich pyzate rumiane buzie, z lubością ujeżdżają tłuste ryby czy – jak gdyby nigdy nic – wodzą na sznurku ciała niebieskie. (…) Mimo tego gąszczu polichromatycznych kształtów i postaci nie sposób nie zauważyć ogromnego ładunku emocjonalnego, jaki niosą ze sobą prace Natalii. Tym bardziej że nie ukrywa ona, iż tworzenie pomaga jej przełożyć na język sztuki przede wszystkim to, co gra w jej własnej duszy, a więc przy pomocy farb akrylowych, kredek, flamastrów, akwarel i tuszy tak naprawdę rysuje ona siebie. Dopuszcza przy tym do głosu dziecko, które bez wątpienia mieszka w każdym z nas. Odkrywa się to choćby poprzez sprawiające niemałą przyjemność obcowanie z dziełami Natalii Pastuszenko. A im dłużej ma się z nimi do czynienia, tym większej nabiera się pewności, że ich wielobarwna bajkowość ma swe źródło tam, gdzie rodzi się tęcza…
Magdalena Zawisza
Artystka ukończyła Wydział Architektury Ukraińskiej Akademii Sztuk w Kijowie, uzyskując w 1996 r. dyplom artysty-architekta pod kierunkiem profesora Igora Szpary. Zajmuje się grafiką, malarstwem, ilustracją książkową oraz projektowaniem wnętrz. Prowadzi zajęcia plastyczne z dziećmi. W 2007 r. była stypendystką programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gaude Polonia”. W 2010 r. jako ilustrator współpracowała z pismem „Zwierciadło” (ilustracje do powieści filmowej „Utytłani miłością” Macieja Stuhra). Obecnie jest ilustratorką ukraińskiego pisma „SZO”. Jest autorką ilustracji do 18 książek dla dzieci. Jej prace można było oglądać na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Niemczech, Włoszech, Słowacji, Czechach i Ukrainie. W swoich pracach najczęściej wykorzystuje techniki mieszane: akryl, tusz, kolorowe i przezroczyste lakiery.
wernisaż wystawy: Białostocki Teatr Lalek, 18 listopada 2018
fot. Bogumił Gudalewski