według Williama Shakespeare'a
Sensacja, czary i zemsta! Oto jakimi składnikami powinna być nafaszerowana dobra fabuła - i miło jest nam poinformować, że nasza szekspirowska "Burza" to wszystko ma!
Oto Prospero, król Mediolanu, zostaje zdradziecko wygnany z Królestwa - i to przez kogo? Przez własnego brata! Wraz ze swą mała córeczka znajdują schronienie na jednej z najdzikszych wysp. Mija czternaście lat - 14 lat wprawiania się w sztuce tajemnej i czternaście lat oczekiwania na upragnioną zemstę. W końcu nadchodzi ten moment! Pewnego dnia statek z najzacieklejszymi wrogami Prospera na pokładzie rozbija się u wybrzeża wyspy - wskutek wywołanej przez niego w tym celu tytułowej burzy.
Co będzie z rozbitkami? Czy zemsta rzeczywiście smakuje tak słodko? Przekonacie się o tym sami, oglądając najnowszy spektakl BTL.
Zapraszamy!
Książę Prospero jest człowiekiem chorobliwie sprawiedliwym. Jest idealistą, który obraża się na świat i zaszywa w swojej przepastnej bibliotece. Źle czuje się w intryganckim Mediolanie, wśród cynizmu i splendoru dworskiego życia. Rozpoczyna życie na wyspie, której nie ma na mapach i nie sposób dociec jej położenia - tak historycznego jak i geograficznego. Ćwicząc się w prestidigitatorstwie i pociesznej szarlatanerii, prowadzi dysputy z fantasmagorycznymi przyjaciółmi i wrogami: Arielem i Kalibanem. Na wyspie - niczym w jarmarcznej, kuglarskiej budzie - chowa przed światem swój najdroższy skarb, córkę. Niestety, wielki świat sam się o nią upomni: oto Mag musi sobie poradzić z rozbitkami - synem, ojcem oraz ich nieokrzesaną świtą. Będzie się musiał skonfrontować z tym, przed czym tak długo się chronił, z burzą najpospolitszych ludzkich przywar i nienasyconych namiętności. Jego doskonale wyizolowana twierdza zostanie zdobyta. Chęć zemsty ustąpi jednak przebaczeniu, a mury samotności skruszy drżenie młodzieńczych serc. Oto Szekspir i jedno z jego najsłynniejszych arcydzieł!
Waldemar Raźniak
Fantastyka Szekspira karmiła się zawsze współczesnymi realiami i dzięki temu świat, który zagęszczał na scenie, stawał się jeszcze bardziej materialny. Ale był zawsze całym światem. I dlatego próżno jest szukać długości i szerokości geograficznej wyspy Prospera. Niewątpliwie jest w Burzy atmosfera dalekich wypraw zamorskich i tajemniczych wysp, bezludnych i groźnych, ale jest również niepokój i zuchwałość konkluzji, do których dochodził Giordano Bruno. W każdym razie daleka jest Burza od naiwnego entuzjazmu i dziecinnej pychy pierwszych świadków geograficznych odkryć. Pytania Burzy są filozoficzne i gorzkie. I dużo bardziej gorzkie jest jej doświadczenie.
Jan Kott Szekspir współczesny
Trzeba nam piękna, które by nas przekonało. Gwałtownie potrzebujemy doznań magicznych, po to po prostu, aby móc zmienić nasze wyobrażenia o tym, co naprawdę istotne.
Peter Brook Pusta przestrzeń
W spektaklu wykorzystano fragmenty utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta, Gerarda Grisey’a, György Ligetiego oraz Pawła Szymańskiego.
Utwór "Un aura amorosa" z "Cosi fan tutte" W. A. Mozarta w wykonaniu Chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego – dyrygent: Lilianna Krych.