Spektakl realizowany w ramach projektu ConnectUp współfinansowanego z programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej.
Troje młodych ludzi spotyka się gdzieś w centrum. Trafiają na starszego mężczyznę, który właśnie przyjechał do miasta. Przybysz wciąga ich w swoje poszukiwania. Po co przyjechał, czego lub kogo właściwie szuka, po co mu tyle książek i zdjęć, dlaczego wciąż używa papierowej mapy? Czy młodzi są w stanie mu jakoś pomoc posługując się GPSem? A może do tego niezbędna jest jeszcze jakaś inna technologia? Co znajdą? Jakie relacje zawiążą się między nimi? I przede wszystkim - kim jest ten starszy pan i dlaczego tak naprawdę ich zaczepił?
Spektakl jest inspirowany historią, fragmentami dokumentów, dzienników i pamiątkami z białostockiego getta.
W Białymstoku jest spora wyrwa w pamięci o dawnej żydowskiej społeczności miasta, która była jego ważną częścią, a po II wojnie światowej zniknęła całkowicie. Niewiele zostało też po nich śladów w dzisiejszej tkance miasta. Temat getta ma dziś swój szerszy społeczny kontekst, który teraz niestety staje się coraz bardziej aktualny. Getto niekoniecznie musi być, jak kiedyś, fizyczną barierą. Getta są z nami, nawet jeśli ich nie widać. Są też w nas. Obecna wojna w Ukrainie oraz w Izraelu zaświadcza o tym, jak niewiele wniosków ludzkość wyniosła z doświadczeń XX wieku. Jak zapominamy, że od nas, naszej postawy może zależeć czyjeś życie i że same apele, o to, żeby „pamiętać” jednak nie wystarczą. Ale też, że nie możemy z nich zrezygnować.
Getto cały czas jest tu, żyjemy na nim, z nim, tkwiło ono w poprzednich pokoleniach, jest też gdzieś w nas, nawet jeśli o tym nie wiemy. Getto szkolne, żydowskie, ukraińskie, uchodźcze. Getto Pod Stopami jest, nawet jeśli dawno zalaliśmy je asfaltem.
The performance is realized as part of EU ConnectUP project
Three young people meet by chance. They also meet an older man who has just arrived in town. He draws them into a competition: which is more accurate – GPS on the phone or an old paper map? Who is faster – an older man or three young people? Who are they and where are they from? What are they looking for? What will they find? What relationships will develop between them? And above all – who is this old man and why did he accost the young ones?
The performance is inspired by history, fragments of documents, diaries and souvenirs from the Białystok Ghetto.
In Białystok, there is a large gap in the memory of city’s former Jewish community, which constituted an important part of it and disappeared completely after World War II. There are few traces of them left in today’s city sphere. Today, topic of the ghetto has its broader social context, which is now unfortunately becoming more and more up-to-date. The ghetto does not necessarily have to be a physical barrier, as it once was. The ghettos are with us, even if we cannot see them. They are also in us. Current wars in Ukraine and Israel prove how few conclusions humanity has drawn from the experiences of the 20th century. How do we forget that someone’s life may depend on us, our attitude, and that appeals to “remember” alone are not enough. But also that we cannot give up on them.
The ghetto is still here, we live in it, with it. It was present in previous generations. It is also somewhere in us, even if we do not know it. School ghetto, Jewish ghetto, Ukrainian ghetto, refugee ghetto. Getto pod stopami [Ghetto under our Feet] is still here, even if we covered it with asphalt a long time ago.